Transalpina, cel mai spectaculos drum din Romania

În urmă cu câțiva ani am făcut traseul Transfăgărășan şi multă vreme îl consideram cel mai spectaculos drum pe care am fost vreodată prin Romania, lucru confirmat nu numai de mine, cât  şi de cei de la emisiunea TOP GEAR. Din momentul respectiv  am prins ‘’gustul’’ pentru drumurile de munte, pentru drumurile spectaculoase, drumuri care dau un adevărat test de anduranţă, atât pentru maşină, cât şi pentru șofer.

Într-adevăr, Transfăgărășanul are un farmec aparte, poate dat și de Lacul Bâlea şi de tunelul (cel mai lung tunel auto din România) care face legătura între ce doi versanți, dar era primul drum mai dificil pe care l-am făcut şi din acest motiv mi-a rămas pentru mult timp în minte.

Odată întors de pe acest traseu,  povestindu-i unui bun prieten împătimit al curselor off-road, îmi propune să merg intr-o excursie pe Transalpina. Pe vremea respectivă, acest drum nu era practicabil decât cu mașini 4*4, cu gardă mare la sol şi am zis că totuși o să aștept să fie asfaltat. Deși la cum merg lucrurile in Romania nu credeam că o să am vreodată ocazia să vad aceste locuri, să prind vreodată drumul acesta asfaltat, dar iată că m-am înșelat. Astfel, m-am hotărât să dau o tură şi să vizitez acest drum.

Traseul ales a fost Oradea – Deva – Călan – Hațeg – Petroșani  –  Târgu Jiu – Novaci – Rânca  – Obârșia Lotrului – Lacul Oașa – Lacul Tău – Șugag – Sebeș – Deva – Oradea. Am ales sa traversăm Munții Parâng din direcția S-N.

http://goo.gl/maps/Hr5hm


Vizualizare hartă mărită

 In acest articol o sa mă rezum doar la traseul Transalpina, urmând sa revin in posturi ulterioare cu restul obiectivelor vizitate pe acest traseul.

De ce am ales acest drum?

Drumul Transalpina are rădăcini foarte vechi, se povestește că pe vremuri era folosit de pastorii din Mărginimea Sibiului pentru a duce oile în Ţara Românească şi acest drum purta denumirea de ‘’Poteca Dracului’’. Ulterior, începând din anul 1934 drumul a fost reabilitat sub îndrumarea regelui Carol al II-lea, schimbându-și numele în :’’Drumul Regelui’’. La vremea respectivă, realizarea unei căi de acces prin aceea zonă  era considerată o mare realizare tehnică, dar şi cu un însemnat rol economic şi militar (In cel de-al doilea război mondial )

Deși în momentul când am făcut acest traseul (19.08.2012) drumul, oficial, nu era deschis, singurul inconvenient se datora faptului că nu avea parapeții montați, lucru foarte important pentru siguranța celor care-l vizitează. Covorul asfaltic era turnat pe o distanță de 99 % din traseul drumului, rămânând  să se mai toarne doar în zona câtorva podețe, care erau în curs de reabilitare.

Dacă doriți să faceți acest traseu, vă recomand să poposiți o noapte în stațiunea Rânca, stațiune situată la baza vârfului Păpușa, dar sa încercați să vă faceți rezervare din timp deoarece, deși stațiunea abundă de locuri de cazare , cererea este foarte mare.

Căutând cazare în Rânca a trebuit să sun la peste 40 de pensiuni pentru a prinde o cameră liberă. Nu credeam că stațiunea poate sa fie așa de aglomerată.

Iată si numerele de contact pentru o parte din aceste pensiuni:

Cabana Parang                      ***         0726 741 114, 0762 679 360, 0762 665 130  ( Coiculescu Dan )

Pensiunea Rubin                  ***         0723 440 126

Hotel Mina din Rânca          ***         0253 235 031

Vila Dor de Munte               ***         0735 161 610

Pensiunea Gabriel               ***         0723 279 803

Cabana Luca din Rânca       ***         760699166

Cabana Alex & Andreea     ***         0746 226 464

Pensiunea Paradis               ***         0752 671 859 ;

Pensiunea Belvedere          ***         0757 396 242

Pensiunea Chesa Montana***          0728 283 891

Pensiunea Edelweiss           ***         0744 835 356

Pensiunea Karla                  ***         0743 335 198

Casa Grysly                                            0744 921 077

Pensiunea Valea Mariei      ***         074262 7434

Pensiunea Kallisto                                0723519360

Casa Montana                       ***         0723.376.363

Vila Armonia                                         0763554154

Cabana Selena                      ***         0755 114 531

Hotel Onix                             ***         0744.618.897

Pensiunea Ina                       ***         0722.372.781

Pensiunea Tara                     ***         0744693976

Complexul Panoramic         ***         0722 281 990

Pensiunea Carmen                              0786 217 895

Vila PUSU                                               0721 377 865

Cabana Terra                                        0722 319 946

Vila Ioana                                               0722 245 019

Cabana Vanatorului                             0768882857

Cabana Viclei                                        0722 431 689 sau 0751124 134

Vila La felinare                      ***         0722 245 019 sau 0723 366 519

Vila Radu                                                0766441560

Pension Valea Mariei                          0 74 557 4423

Vila Diana                                               0744 634 568

Casa Evelyn                                           0756 104 652

Cabana Codruța                                    0727 756 412

Hotel N T                                ****       0744 318 382

Pensiunea Craiul Munților ***         0723 157 210 sau 0766284388

Din aceste pensiuni vă recomand Cabana Parâng, (a nu se confunda cu  Cabana munții Parâng)

Pensiunea respectivă este situată în Rânca, în zona Corneşului Mare, la poalele vârfului Păpușa, în imediata apropiere  a pârtiei de schi, iar accesul la pensiune este foarte simplu, din drumul principal.  Personalul din pensiune este prietenos, ambientul interior de foarte bun gust, din punctul meu de vedere, iar serviciile  ireproșabile. Dacă ai nevoie sa te rupi de realitate, aceasta este cea mai bună locație pentru relaxare. O recomand cu căldură.

Cabana Parang Ranca

 Cabana Parang Ranca

Cabana Parang Ranca

Pastrav la gratar

Tochitura Gorjeana

Apus de soare pe Transalpina

Apus de soare Ranca

Transalpina si Varful Papusa

Varful Papusa Ranca

Varful Ranca si partia de schi

Transalpina si Vf Papusa

Primul segment al Transalpinei (drumul din Novaci-Ranca) se face relativ ușor. Am pornit de la o cota de 480 de metri din centru comunei Novaci, parcurgând cei aproximativ 15 km pentru a ajunge în stațiunea Rânca. Drumul are o diferență de nivel de aproximativ 1000 de metri, ajungând la intrare în Rânca la o cota 1550.

In următorul grafic aveți profilul vertical al Transalpinei:

profil Transalpina

În continuare o să vă prezint traseul cu poze din fiecare loc mai important de pe acest traseu:

Pe drum am făcut un scurt popas în zona Priporul Măgurii şi încă un scurt popas în parcarea  pasului ”Florile Albe”

Câteva poze si din Priporul Măgurii

 Priporul Magurii Transalpina

Priporul Magurii Transalpina

Şi din pasul Florile Albe. Din pasul Florile Albe se poate ajunge si la releul TV

releu de TV de la Ranca

Transalpina Saua Florile albe

Stana  in Saua Florile albe

Saua Florile albe

Saua Florile albe

Tarabe pe Saua Florile albe

Vf Papusa si statiunea Ranca

Produse locale Transalpina

magnet Transalpina

Înainte de intrarea în Rânca se mai urca Corneşul Mic şi stațiunea  Rânca, practic, începe din zona ”şaua Cornesului”

Ranca

Statiunea Ranca

Vf Papusa

A doua zi, am pornit la drum pentru a face Transalpina.

Am urcat spre vârful Păpușa unde am făcut un mic popas şi am vizitat bordeiul

Vf Papusa urcare

Urcare Transalpina Vf Papusa

Urcare spre Vf Papusa

Urcand Vf Papusa

Vf Papusa si Costa Crucii

Vf Papusa si Coasta Crucii

Coasta Crucii

Coasta Crucii lateral de Vf Papusa

Spre Dengheru

Drumul se continua pe lângă Coasta Crucii şi Șaua Dengheru (2035 m)

Pe langa Dengheru

Saua Dengherului

Vf Papusa vazut din pasul Dengheru

Spre Vf Urdele

 Pasul Urdele la cota 2141 m si vârful Urdele 2228

Pasul Urdele

Turma pe langa Transalpina

Vf Urdele si pasul Urdele

Vf Urdele

Pasul Urdele

Pasul Urdele si Vf Mohorul

Vf Mohorul

Căldarea Urdele şi valea Latoriței

Caldarea Urdele

Coborand Caldarea Urdele

Caldarea Urdele

Caldarea Urdele

 Transalpina -Caldarea Urdele

Valea Latoritei

Valea Latoritei

Urcarea spre Muntele Muntinului (Muntinul Mic – 2062m  si Muntinul Mare – 2113m )

Muntele Muntinului

Transalpina - Zona Muntinului

Vf Muntinului

Pasul Muntinului 2010 m

Pasul Muntinului (2)

Pasul Muntinului

 Popas pe platoul muntelui Cărbunele de lângă Iezerul Muntinului

 Platoul Carbunelui Popas

Platoul Carbunelui

Popas pe Platoul Carbunelui

Popas Platoul Carbunelui

Iezerul Muntinului

Iezerul Muntinului  (2)

Vf Muntinul Mare

Se coboară spre Șaua Ştefanul, unde am dat de o turma de măgăruși care blocau drumul

Coborand spre zona Stefanu

Funny Donkey

Magarus

Zona Saua Stefanu

Barajul Oaşa si barajul Tău

Barajul Oasa

Barajul Oasa

dig Barajul Oasa

Barajul Oasa

Barajul Oasa  (2)

Barajul Tau

Mai multe poze găsiți și pe pagina noastră de Facebook:

http://www.facebook.com/Bucketlistro

 

About Naghiu Ovidiu

Impresii de călătorie de la un pasionat de călătorie.
This entry was posted in Impresii de vacanta, Romania and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Transalpina, cel mai spectaculos drum din Romania

  1. Bia says:

    Super utile informatii, eu chiar vreau sa ajung pe Transalpina, desi nu am vazut nici Transfagaraseanul… As vrea sa pot spune si eu care e cel mai frumos 🙂 Ar fi super daca as ajunge anul asta macar pe unul din ele…

    • naghiu says:

      Recomand să începi cu Transfăgărășanul, iar pentru cazare comuna Cârțișoara.
      Transalpina o recomand sa o faci la anul. Pana la începutul lunii octombrie 2012 au termen de finalizare pentru Transalpina, așa că drumul o sa fie tot în lucru. În plus, e mai sigur pentru șoferi sa circule pe un drum terminat. Când am făcut acest drum chiar ziceam ca am avut foarte mare noroc ca nu am prins ceata. Cum nu erau montați parapeţii era destul de nesigur drumul.

  2. Pingback: Top 10 destinaţii favorite din România | Bucketlist

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.